Wiem Co Jem

„Zdrowo i sezonowo”

Kalafior – na całe zło!

Z początkiem czerwca nadchodzi sezon na kalafiory. Nie są to już przenawożone okazy wczesnej wiosny, ale zdrowe jędrne białe „róże” rodzimych kalafiorów pochodzące z krajowych upraw. Najbardziej wartościowe są białe róże, ale w uprawie możemy spotkać również kremowe, pomarańczowe, zielone, fioletowe. Są naprawdę prześliczne.

     Kalafior był już znany w starożytności, cenili go starożytni Rzymianie i Grecy, skąd rozprzestrzenił się na inne kraje świata. Przywieziony do Polski, jak większość warzyw, przez królową Bonę w XVII wieku początkowo uważany był za talizman chroniący przed złem. Bo rzeczywiście tak jest. Kalafior nie tylko jest pyszny, ale zawiera także mnóstwo cennych składników. Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K oraz potas, magnez, sód, żelazo, mangan, wapń, fosfor, cynk, miedź,  fluor, jod, chlor. Zawiera również białko, węglowodany, błonnik, karoteny. Jest niskokaloryczny (100 g to tylko 25 kcal) i nie powoduje alergii. Zawarty w kalafiorze sulforafan (stąd nieprzyjemny zapach siarki przy gotowaniu) wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Działa bakteriobójczo, zwalczając bakterie Helicobacter pylori, tym samym pomaga w leczeniu wrzodów żołądka i dwunastnicy.

A więc dziś młody kalafiorek w dwóch odsłonach!

Pakora z kalafiora

Pakora – popularna przekąska w kuchni indyjskiej, zwłaszcza na południu Indii. Kawałki warzyw zanurza się w cieście zrobionym z mąki z ciecierzycy zmieszanej z wodą i smaży w głębokim oleju.

Weź: szklankę mąki z ciecierzycy, szklankę zimnej wody, łyżeczkę nasion czarnuszki, łyżeczkę mielonego kuminu (kminu rzymskiego), łyżeczkę kurkumy, łyżkę siekanej świeżej kolendry, sól, suszone chilli, olej z pestek winogron do głębokiego smażenia.

W misce wymieszaj mąkę z suchymi przyprawami, stopniowo dolewaj wodę, aż do uzyskania konsystencji gęstego ciasta naleśnikowego. Dodaj świeżą posiekaną kolendrę. Umytego kalafiora podziel ostrym nożykiem na małe, mniej więcej jednakowe różyczki. W rondlu rozgrzej olej. Zanurzaj kawałki kalafiora w cieście i smaż 3-4 minuty na gorącym oleju przewracając tak, aby równo się zrumieniły. Usmażone wykładaj na papierowy ręcznik, aby odsączyć nadmiar tłuszczu. Pyszne gorące z ryżem lub sosem czosnkowo-jogurtowym.

Wykwintny kalafior z klarowanym masłem

Po sezonie szparagowym pozostaje tęsknota za czystym smakiem delikatnych gotowanych warzyw z masłem – oto godny następca królewskiego szparaga.

Weź: średni kalafior, łyżkę masła klarowanego, dwa ząbki czosnku, łyżkę świeżej bazylii, oregano lub tymianku, ćwiartkę cytryny, sól, pieprz i cukier brązowy do smaku.

Kalafiora podziel na różyczki i namocz w zimnej wodzie zakwaszonej sokiem z cytryny. Poczekaj 15 minut. Odsącz. Zagotuj w garnku około litra wody i wrzuć różyczki. Dodaj sporą szczyptę soli morskiej i cukru. Gotuj ok. 3 – 4 minuty, aby nie był zbyt miękki. Odlej i wyłóż na talerzyki. Posiekaj drobno dwa ząbki czosnku i zioła. W małym garnuszku rozpuść masło klarowane.

Gdy jest już płynne, dodaj posiekany czosnek i mieszaj przez chwilę. Następnie dodaj posiekane zioła. Chwilę pozostaw na ogniu, aż zaczną pachnieć uważając, aby się nie spiekły. Ziołowym maślanym sosem polej kalafiorka.

 

Urszula Duda – Szelińska

No Comments Yet

Comments are closed

Redakcja

redakcja@miastaiogrody.pl

Wydawca

stowarzyszenie@miastaiogrody.pl

Składki i darowizny

 38116022020000000367219228 MBank