Co z tym lotniskiem?

Nasze Czasopismo nr 12/2018 i 01/2019

Historia CPK z punktu widzenia osób spoza kręgów rządowych, w tym mieszkańców gminy Baranów oraz okolic przypomina jedną z wielu historii o Sherlocku Holmesie. Zwykle zaczyna się od tego, że ktoś przychodzi do znanego detektywa, prosząc o pomoc. W kilku zdaniach wyjaśnia, w czym rzecz, a następnie znika ze sceny, na którą wchodzi sam Detektyw. Jego zadaniem jest poskładanie historii ze strzępów informacji i dojście do Prawdy.

W przypadku CPK mamy podobnie – nic nie wiemy na pewno. Widzieliśmy prezentacje, jesteśmy karmieni strzępami informacji poprzez artykuły prasowe, czasem spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury bądź inne postaci, jak choćby kandydat PiS na prezydenta miasta Warszawy.

Do akcji wkracza Detektyw.  Co wiemy?

Rozwój lotnisk w Polsce centralnej jest potrzebny. Modlin oraz Okęcie dochodzą powoli do kresu swoich możliwości, stąd od lat ścierają się dwa pomysły budowy jednego, centralnego portu lotniczego (już w okresie PRL planowano takie lotnisko –  w zależności od źródła są to tereny obecnej gminy Baranów lub ok. 5km od obecnego lotniska Modlin) duoportu – na przykład lotniska Okęcie oraz Modlin.

Budowa CPK spowoduje konieczność zamknięcia jednego lub obu w/w lotnisk, być może również innych portów lotniczych w kraju. Tańszym wariantem byłaby rozbudowa istniejących już lotnisk.

Lotnisko ma być zlokalizowane w gminie Baranów, Wiskitki oraz Teresin (plus kilka gmin okolicznych, gdzie będą budowane nowe linie kolejowe). Ten teren jest zabudowany i użytkowany, nieplanowany przed 2015 r. pod lotnisko. Ilość nowych linii kolejowych spowoduje, że cała okolica zostanie pocięta torami kolejowymi zaplanowanych z rozmachem gwiaździstych połączeń.

Zdaniem rządu CPK zapewni 150 tys. miejsc pracy. Powiat grodziski obecnie zamieszkuje 91 tys. osób. Potrzebne będzie miejsce zamieszkania lub możliwość sprawnego dojazdu do pracy dla nowych pracowników. Jak rząd poradzi sobie z taką ilością pracowników, jeśli nie jest w stanie rozwiązać bezkonfliktowo sporu ze związkami na Okęciu?

Lotnisko będzie obciążeniem  dla okolicy – znaczny wzrost ruchu kolejowego i samochodowego, nawet 80 startów/lądowań na godzinę – czyli wzrost hałasu w okolicznych miejscowościach. Dotąd właśnie spokój i cisza były magnesem dla wielu osób osiedlających się w tych miejscowościach.

Czego nie wiemy?

Na jakiej podstawie rząd podjął decyzję o budowie lotniska w tym miejscu? Przedstawiciele rządu mówią o „analizie wielokryterialnej”, jednak nikt spoza rządu nigdy nie widział analizy wykonanej po 2015 r., wskazującej podstawę decyzji o zmianie lokalizacji. Posłowie opozycji pytali o nią w interpelacji, brak odpowiedzi.

Jest przedstawiony obrys terenu, na którym znajdzie się lotnisko, jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie, więc nie wiadomo też, z jakich terenów będzie wywłaszczana okoliczna ludność. W ciągu dwóch najbliższych lat właściciele nieruchomości nawet nie dowiedzą się, czy będą wywłaszczani – decyzja o lokalizacji lotniska ma zostać podjęta w 2020 (przypadkowo – po wszystkich wyborach).

Na świecie

Montreal-Mirabel jest podobne w wielu aspektach do CPK. Port otwarty w roku 1975, w 1988 miał 2,5 mln pasażerów (z 17 mln planowanych – dla porównania: CPK jest planowany pod 100 mln pasażerów), został zamknięty 31.10.2004. Planowany jako centralny port kraju, „brama do Kanady”, zastępujący inne lotnisko w jego bezpośredniej bliskości.

Wstrzymana budowa megalotniska w Mexico City, Miguel Tovar / AP
Wstrzymana budowa megalotniska w Mexico City, Miguel Tovar / AP

Wpływ tego typu inwestycji na gospodarkę kraju widać również na przykładzie Meksyku, który zdecydował się przerwać prowadzoną od 3 lat budowę mega-lotniska – pomimo kosztów zaniechania rzędu 10 mld USD. Waluta kraju straciła 3%. Co ciekawe – budowę przerwano na życzenie mieszkańców w referendum.

Podsumowując

Mimo dobrej promocji tematu budowy CPK, przy pierwszej próbie analizy dostępnych opracowań okazuje się, że CPK jest jak pies Baskervill’ów – wszyscy słyszeli, niektórzy widzieli, ale on sam nie istnieje.

Michał Kołak, MK

 

Redakcja

redakcja@miastaiogrody.pl

Wydawca

stowarzyszenie@miastaiogrody.pl

Składki i darowizny

 38116022020000000367219228 MBank